Köpvillkor
Här är våra generösa köpvillkor. Inget finstilt. Det ska vara enkelt att handla fönster på nätet.
Vi följer konsumentköplagen
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Om du betalar med kreditkort har du möjlighet att skicka dina varor till en annan leveransadress än din egen.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
SveaWebPay
DELBETALNING
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här
FAKTURA
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Fönstermax överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
KORTBETALNING
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure ? en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är därför viktigt att du angett din riktiga e-postadress bland dina uppgifter. Spara detta mail för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar och returfrakten bekostas av konsumenten. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara / beställningsvara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag beställning / ordererkännande är daterat.
Tillverkningsvara (ej lagerförda) kan du inte göra några ändringar på efter det att varan har börjat tillverkas. Då kan du inte heller ångra köpet av varan. En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.
En monterad vara är av kund en godkänd vara och ångerrätten upphör.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte montera, använda eller på annat sätt bruka varan. Om varan monteras, skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Garantier och service
Fönstermax hänvisar till tillverkaren för garantier och serviceavtal utöver konsumentköplagen.
Polarfönster erbjuder följande garanti på sina produkter
Polarfönster garanterar 2 års funktionsgaranti och 10 års garanti mot kondens i isolerruta. Garantin gäller under förutsättning att fönstret lagrats, monterats och underhållits enligt gällande rekommendationer. Tätningslist medföljer och monteras av kund.
Missad produktion och försenade leveranser
Ibland går saker och ting fel. Vi erbjuder kompensation för merkostnader enligt följande belopp.
Efter beställning får du en preliminär leveransvecka då varorna skickas från fabrik.
Om varorna skickas 1 vecka eller 2 veckor senare utgår ingen kompensation. Detta är en normal felmarginal på uppskattningar.
Om varorna skickas 3 veckor senare utgår ersättning 2% rabatt per vecka baserad på totalbeloppet på saknade varor. Rabatten ökar med 2% för varje vecka som går. Maximal rabatt oavsett antal veckor är 10%.
Missade beställningar som gått längre än 4 veckor innan vi upptäcker felet utgår automatiskt en rabattsats på 10% av ordervärdet.
Ansök om ersättning efter du fått godset via kontaktformuläret - men gärna innan du betalar eventuell faktura.
Skadad gods
Ibland så upptäcks inte produktionsfel. Ibland så skadas gods på vägen.
Vi bedömer ersättningsgrad för funktionsskador och sprickor i båge från fall till fall.
En skada på ett monterat fönster, godtas ej.
För tydliga skönhetsfel orsakade av fabriken ersätter vi max 200 kr/skadat fönster.
Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.Vid leveransskador hänvisar vi till Schenkers/DHL skadeavdelning.
Fönstermax tar inget ansvar för transportskador som inte direkt rapporterats. Samma sak gäller saknade varor. Alla fel som kan upptäckas vid mottagandet skall noteras på fraktsedeln. Om ingen notering av detta har gjorts eller rapporterats till transportbolaget kan tyvärr inte Fönstermax ta emot er reklamation.
Lista på möjliga skönhetsfel kvalificerade för ersättning:
- Tydliga tryckskador på båge eller synlig del av karm
- Flertal grupperade repor
- Smuts inuti glaskassetten
Vad man INTE får ersättning för
- Syns det inte på foto, kan vi inte ersätta
- Skönhetsfel/obetydliga sprickor på dold del av karm
- Mikrorepa på aluminium
- Tryckskador mindre än 1mm djup eller bred
- Om det med enkla medel går att laga med reparationskit
Fota skadan med din mobiltelefon och maila in bilder till info@fonstermax.se och ta kontakt med oss via kontaktformuläret.
Kunden har inte rätt att automatiskt begära en omproduktion av en beställningsvara pga mindre kosmetiskt fel.
Säkerhetspolicy
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Leveranser
Ungefärlig leveranstid publiceras på framsidan. Leveranstiden är utleverans från fabriken. Efter din beställning får du en preliminär leveransvecka gällande just din order. Du har möjlighet att ändra eller makulera beställningen om du inte finner leveranstiden som acceptabel. Transporterna går endast inom fastlandet. I övriga fall ombesörjer kunden själv för transport och kostnader.
Ej uthämtade paket
Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 500:-
Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev, paket eller via företagsfrakt, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du sända eller lämna tillbaka den till oss.
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.
Gilla oss på Facebook
Du får alltid veta om våra tävlingar och kampanjer först!